BERLIN/Yves Degryse - The making of Berlin
BERLIN/Yves Degryse
Succesvolle theaterfilm over de onwaarschijnlijke levenswandel van een Berliner die werkte als orkestregisseur bij de Berliner Philharmoniker.
Twee tegenpolen staan tegenover elkaar: de neonazi Christiaan en islamitische extremist Ali. De mannen blijken niet altijd zo radicaal te zijn geweest, maar de omstandigheden hebben hen doen veranderen...
In de voorstelling nemen de theatermakers Mohammed Azaay en Karim El Guennouni op vermakelijke, uitgesproken wijze stelling tegen de verharding en de polarisatie in de samenleving. Vanuit een soort hiernamaals keren Christiaan en Ali terug naar de periode waarin ze ieder afzonderlijk van elkaar zijn ontspoord en geradicaliseerd. Ze ontdekken dat ze in essentie veel meer gemeen hebben dan ze dachten.
“De anderen zijn in wezen precies wat we nodig hebben om onszelf te leren kennen” - Jean-Paul Sartre, 1965
Voor Mohammed Azaay en Karim El Guennouni - bekend van De Varkensfabriek - is dit de vierde voorstelling die zij samen maken. Beiden staan bekend om hun snelle en vlijmscherpe speelstijl, hun flitsende dialogen, hun dromerige beschouwende monologen en de absurde situaties waarin zij terechtkomen.
Na Het Einde is een bizarre, tot nadenken stemmende en bij vlagen hilarische voorstelling met maatschappijkritische, humoristische en filosofische aspecten. Het is een interdisciplinaire muziektheatervoorstelling.
In de producties van Marmoucha staat een moderne benadering van de culturele muziekrijkdom uit Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Méditerranée centraal. In de muziektheatervoorstelling Na het Einde is een cross-over van de diverse muziekgenres geïntegreerd.
Mohammed Azaay en Karim El Guennouni