Toneelschuur Producties/ITA

Toneelschuur Producties/ITA

Huis van Troje

Griekse tragedies Mythologie Actualiteit Young Blood

De Trojaanse oorlog is een mythe, maar de val van Troje is een feit. Maar waar beginnen de verhalen en houden de feiten op met bestaan? Wanneer een oorlog woedt op de schermen van onze tv's of smartphones, denken we de waarheid te zien, terwijl het een verhaal is dat we voorgeschoteld krijgen door de media. Hoe worden de feiten gepresenteerd? En wie heeft daar baat bij?  

Troje staat op het punt van omvallen. De toekomst van de stad wordt niet bepaald door het lot of de goden, maar door de Trojaanse elite: koningin Hecuba neemt alleen genoegen met een overwinning en is bereid hier alles voor op te offeren. Andromache moet de troon veiligstellen voor haar zoon. En Cassandra gelooft dat zij de enige is die haar familie van zichzelf kan redden. 

Via hun machtspositie kan de bevoorrechte klasse zich een niveau van comfort en veiligheid veroorloven. Ondertussen staat het volk op het slagveld. Maar wat is patriottisme waard als het overwinnen van de oorlog hoofdzakelijk zorgt voor een bevoorrechte, gevestigde orde?

Regisseur Mateusz Staniak over Huis van Troje"Leven in een land dat niet actief in oorlog is, begint het grootste voorrecht te lijken dat je kunt hebben. Hoewel we weten dat volledige neutraliteit onhaalbaar is, dwingt de toegang tot realtime informatie en sociale media ons, naast de politieke koers van onze regeringen, om een standpunt in te nemen. Hoewel het directe gevaar voor ons leven misschien niet aanwezig is, kunnen we niet onverschillig blijven, vooral niet als we weten dat onschuldige mensen elders op de wereld nog steeds als ‘nevenschade’ worden beschouwd. Zij betalen met hun leven voor de beslissingen van politieke leiders en het internationale politieke schaakspel. Deze voorstelling verkent het concept van geweld, onderzoekt hoe het wordt gepresenteerd en hoe die presentatie onze kijk erop beïnvloedt. Waarom vinden we dat bepaalde mensen meer bescherming verdienen dan anderen? Is het idee van een voortdurende strijd tussen iedereen een natuurlijke staat? Zou het weten van de uitkomst ons ontmoedigen om geweld te gebruiken?" 

Mateusz Staniak

Mateusz Staniak is een jonge Poolse regisseur die in Amsterdam woont en werkt. In Amterdam volgde hij de regieopleiding van de Academie voor Theater en Dans en studeerde af met theatervoorstellingen Kortinthe2057 en The Limits of the Self. Bij het Noord Nederlands Toneel maakte hij Odyssey voor hun online platform Nite Hotel. In 2021 regisseerde Wer hat meinen Vater umgebracht van Eduard Louis bij Schauspeilhaus Bochum. Mateusz is een experimenteel regisseur die gefascineerd is door de mogelijkheid om de werkelijkheid opnieuw uit te vinden door middel van theater. In seizoen 2022-2023 maakt hij Hamlet en Ophelia, naar o.a. de Hamletmachine van Heiner Müller (coproductie met Internationaal Theater Amsterdam).

Young Blood

Écht iets voor de avontuurlijke bezoeker: voorstellingen van nieuwe makers en aanstormend talent. Een nieuwe generatie die de barricades op gaat, hun kijk op de wereld met je deelt en verrassend en fris voor de dag komt. We geven deze voorstellingen het label Young Blood. Met de regie die bij deze voorstelling in handen is van de jonge regisseur Mateusz Staniak, is dit een typische Young Blood voorstelling. 

Is Young Blood helemaal jouw straatje? Dan hebben we een fijne tip voor je. Met de Young Blood Pas kun je namelijk álle Young Blood voorstellingen bezoeken - het zijn er nu al meer dan 30 en door het jaar heen komen er zelfs nog een aantal bij.

Ja, vertel me meer over die pas!

Regie

Mateusz Staniak

Spel

Nadia Amin/Charlie Chan Dagelet, Yaqien Bouhbaka, Elsie de Brauw, Laura De Geest, Mona Lahousse, Carlo Paardenkooper

Regie-assistentie

Kato Cornil

Geïnspireerd door

Trojaanse vrouwen en Hekabe (Euripides) en Cassandra (Lesia Ukrainka)

Bewerking

Laura De Geest, Mateusz Staniak

Dramaturgie

Johan Reyniers

Kostuumontwerp

Wojchiech Dziedzic

Scenografie & lichtontwerp

Zaza Dupont

Datum wo 24-04
Tijd 20:30
Prijs € 21,00 Normaal
€ 19,00 Supporter
€ 10,00 Student Verkoop studentenprijs start 23-4-2024 om 20:30 uur
Zaal Grote Zaal
Bestel tickets

Ook interessant voor jou