Toneelschuur/Toneelgroep Oostpool/Abdel Daoudi

Toneelschuur/Toneelgroep Oostpool/Abdel Daoudi

Geschiedenis van geweld

Naar een boek

Abdel Daoudi regisseert de toneelbewerking van Geschiedenis van Geweld, de tweede autobiografische roman van sterauteur Édouard Louis (o.a. Weg met Eddy Belleguele).

Édouard loopt na een feestje op kerstavond ‘s nachts in het donker naar huis als hij Reda ontmoet, een geheimzinnige jongen. Ze praten, flirten en brengen uiteindelijk samen de nacht door in Édouards appartement. Reda vertelt over zijn jeugd, over zijn vader die moest vluchten uit zijn geboorteland en het geweld waarmee hij te maken kreeg. De stemming is speels, ze lachen en hebben seks. Wanneer Édouard de volgende ochtend ontdekt dat hij zijn smartphone kwijt is en Reda hiermee confronteert, trekt deze een pistool en verkracht hem.

De reacties op het dramatische incident leggen het racisme, de homofobie en de obscure machtsstructuren bloot die zich diep geworteld hebben in onze maatschappij.

Het is voor het eerst dat Geschiedenis van Geweld in Nederland op toneel wordt opgevoerd. Het is de tweede toneelbewerking van Toneelschuur Producties van de Franse bestsellerauteur, na de bejubelde voorstelling Weg met Eddy Bellegueule in een regie van Eline Arbo.

Over Abdel - en Abdel over het stuk

Abdel Daoudi (1985) studeerde in 2012 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Sinds 2021 is hij een van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties. Voor zijn eerste regie koos hij voor Antigone, bewerkt door Abdelkader Benali, geïnspireerd op recente oorlogen in het Midden-Oosten. Samen met Abdelkader Benali, bewerkte hij in 2018 ook August Strindbergs stuk, Freule Julie. De afgelopen seizoenen werkte Abdel o.a. als regieassistent bij Het Nationale Theater mee aan de theatermarathon The Nation van Eric de Vroedt en schreef en regisseerde hij bij Ten Producties de jeugdvoorstelling No joke.

“De heftigheid van de gewelddadige situatie [in Geschiedenis van Geweld] lijkt in eerste instantie anekdotisch, maar wat ik zo geniaal vind aan dit boek is dat Édouard Louis deze specifieke gebeurtenis uit zijn eigen leven gebruikt om een ontleding te maken van iets groters, waarbij hij ver voorbij dader-slachtoffer-dynamiek gaat. Wat mij aantrekt in het stuk is dat het draait rondom de problematiek en het gevaar van klassensystemen: de hardnekkigheid ervan en de gewelddadige uitwassen. Bij Édouard Louis komt dat in dit verhaal qua inhoud, vorm en onderwerp heel knap samen. Hij probeert in het verhaal voortdurend de connectie op te zoeken. Op het moment dat je de ander echt ziet, ga je jezelf herkennen. Dan vallen de systemen weg. Maar wat ziet Édouard vanuit zijn wereld in Reda, en wat projecteert hij? Wat herkent hij en wat vult hij in? Aan de hand van een diversiteit aan stemmen vertelt hij een verhaal dat zowel een persoonlijke als indringende sociale analyse is van volwassen worden, verlangen, migratie en racisme.”

Credits

Regie

Abdel Daoudi

Met

Eelco Smits, Lotte Dunselman, Sia Cyrroes

Tekst

Édouard Louis

Vertaling

Jan Pieter van der Sterre, Reintje Ghoos

Bewerking

Nick Bruckman

Dramaturgie

Thomas Lamers

Decor

Marlies van der Hoek en Wikke van Houwelingen

Kostuums

Dymph Boss

Licht

Casper Leemhuis

Datum vr 20-01
Tijd 20:15
Genre Theater
Prijs € 18,00 Normaal
€ 16,00 Supporter
€ 10,00 Student Verkoop start 19-1-2023 om 20:15 uur
Bestel tickets
Datum za 21-01
Tijd 20:15
Genre Theater
Prijs € 18,00 Normaal
€ 16,00 Supporter
€ 10,00 Student Verkoop start 20-1-2023 om 20:15 uur
Bestel tickets

Ook interessant voor jou