Nieuw seizoen: Ilona van Heeckeren
Interview met onze programmeur Film

Nieuw seizoen: Ilona van Heeckeren

Interview met onze programmeur Film

"We hebben een lijn ingezet met een mooie balans tussen kleine kwetsbare films en grotere arthouse titels." Ilona van Heeckeren

Ilona van Heeckeren is onze filmprogrammeur. Vanaf het allereerste uur selecteert zij de grote en kleine arthouse titels en documentairefilms in de Verkadefabriek. Maar de meeste energie krijgt Ilona van het organiseren van filmspecials en cursussen rond actuele gebeurtenissen, een boeiend thema of naar aanleiding van een bijzondere (nieuwe) film.

 
"Het is heel mooi dat mensen zich geleidelijk meer openstellen voor de pareltjes en dat die belangrijke films gezien worden."


“Met meer filmbezoekers dan ooit was 2017 een memorabel jaar voor de Verkadefabriek. Ik had niet verwacht dat we het record van het ‘Intouchables-jaar’ snel zouden overtreffen. Maar er is wel een groot verschil met toen. Want waar toen één topfilm enorm veel bezoekers genereerde, zie je nu dat er meer spreiding is. Er waren over de hele breedte meer bezoekers, ook bij de kleinere titels. Dat vind ik een positieve ontwikkeling. Mijn liefde voor de kwetsbare titels die meer om inhoud en vorm gaan, is groot. Ik beschouw het als iets wat we door de jaren heen hebben opgebouwd want al in 2010 wilden we meer kleinere films in het aanbod. We merken dat er meer mensen komen voor films die ‘schuren’ in plaats van vermaken. We hebben onze bezoeker de afgelopen jaren ook wel een beetje aan de hand genomen op dat vlak. Maar niet op een belerende manier, dat is natuurlijk niet het idee. Het is heel mooi dat mensen zich geleidelijk meer openstellen voor de pareltjes en dat die belangrijke films gezien worden.”

 
"De filmspecial rondom reizen werd geboren uit mijn eigen passie. Met films waarbij het net leek alsof je zelf door India of Georgië liep. Fantastisch! Dat wil je delen en mensen laten ervaren."


“Verkadefabriek staat landelijk bekend als podium waar veel filmspecials en -cursussen plaatsvinden. Daar ben ik trots op en vooral erg blij om. Het is vanuit mijn rol als programmeur interessant om programma’s te maken, zoals bijvoorbeeld Looking for America rond de Amerikaanse verkiezingen. Film is hierbij niet altijd leidend, soms doen zich gebeurtenissen voor die heel mooi samenvallen met een film waardoor iets meer gelaagdheid krijgt of je uitdaagt een andere invalshoek te kiezen. In die zin kan film ook een eye-opener zijn. Het City Food & Film Festival haakt weer in op actuele ontwikkelingen met betrekking tot bijvoorbeeld duurzame productie en trends op het gebied van voedsel. De filmspecial rondom reizen werd geboren uit mijn eigen passie. Met films waarbij het net leek alsof je zelf door India of Georgië liep. Fantastisch! Dat wil je delen en mensen laten ervaren. En natuurlijk hebben we ook onze ‘vaste’ cursus Déjà Vu met huisdocent Mark Meuldijk. Daarmee voorzien we echt in de behoefte van mensen om bij te blijven. Dus ook al heb je niet alle tijd, je kunt toch op de hoogte blijven van de hedendaagse cinema, de belangrijkste films zien en weten wat er speelt.”

 
"Naast onze landelijke positie vinden we het vooral belangrijk om er te zijn voor de stad. Daarom stappen we vol enthousiasme in samenwerkingsprojecten."


“Naast onze landelijke positie vinden we het vooral belangrijk om er te zijn voor de stad. Daarom stappen we vol enthousiasme in samenwerkingsprojecten. Zoals met Bossche Filmers waarbij we filmmakers uit Den Bosch en omstreken een podium geven en zij, zonder dat daar criteria aan verbonden zijn, kunnen laten zien wat ze maken. Met een biertje en discussie na afloop. Tof zijn ook de projecten met SOLOS Nieuwe Filmers voor de nieuwe generatie regisseurs, cameramensen, schrijvers en producenten. Zoals in het One Week Film Project: zonder vereiste ervaring, maar mét motivatie in één week een film maken in teamverband, van script tot eindmontage. Met professionele begeleiding. Daar word ik heel gelukkig van. Het is een ultieme manier van verbinding maken met de mensen en de stad.”

“De vraag: ‘Wanneer is een film goed?’ krijg ik vaak. Dat is een lastige. Ik denk dat een film goed is als je emotie voelt. Als je kunt lachen, huilen of je opwinden. Kortom: als een film je raakt. We hebben in de Verkadefabriek een lijn ingezet met een mooie balans tussen kleine kwetsbare films en grotere arthouse titels. Ik ben van plan die koers voort te zetten en hoop de komende jaren de grens verder te verleggen.”