Wouter tipt theater
'Al te luide eenzaamheid'

Wouter tipt theater

'Al te luide eenzaamheid'

Een lege theaterzaal. Dat is niks. Wouter, podiumprogrammeur van de Verkadefabriek, vertelt hoe hij deze tijd beleeft en geeft tips. Zodat je toch nog wat voorstellingen kunt zien, al is het vanuit je eigen woonkamer. 

- Uitgesteld applaus: Al te luide eenzaamheid
Tip voor in je agenda: Wannsee
Bouwen met Conny Janssen Danst. Inside Out & Mirror, Mirror.
Verkering met Jakop Ahlbom Company. Het leven een Gebruiksaanwijzing
- Orkater & Chill: heerlijke scènes uit Welkom in het bos
- Gelukkig hebben we de registraties nog. Buik & Smoeder  


7 mei

'Laatst bedacht ik me, hoe bijzonder het eigenlijk is dat je in het theater als publiek ook zélf een eind maakt aan een voorstelling. Als we onze handen, als logisch gevolg van het licht dat dooft, naar elkaar toe bewegen en applaudisseren. Het is dan echt voorbij. Dat wat die avond live voor onze ogen gecreëerd werd, is er niet meer en komt ook niet meer terug.'

Soms lijkt het alsof we daarom expres nog even wachten. 'We willen de wereld die zojuist voor onze ogen geschapen werd, nog niet verlaten. Ondanks dat de maker ons het teken geeft dat het verhaal is afgelopen en we de magie mogen verbreken. Dat de actrices en acteurs uit hun rol mogen stappen. Het applaus in ontvangst mogen nemen. We houden dan onze adem nog even in, onze handen in bedwang. Omdat we zouden willen dat het nog heel even mocht duren.'

Een gedachte die, nu niemand meer in de theaterzaal mag plaatsnemen en veel makers thuis zitten, behoorlijk onderuit geschoffeld wordt. Want veel voorstellingen zijn opgenomen. Voor eigen gebruik, oorspronkelijk. 'Om iets terug te zien dat er was. Als een foto van een oude geliefde. Niet hetzelfde als in het echt, maar het herinnert wel aan die ene avond.'

Toen we nog niets van corona te vrezen hadden en 'anderhalve meter' geen moment onderwerp van gesprek was, zag Wouter wekelijks veel nieuwe voorstellingen. 'Vaak mooie verhalen, soms een minder gelukt exemplaar. En heel af en toe komt er een pareltje voor bij. Zoals in 2015, toen ik de voorstelling Al te luide eenzaamheid zag, van Theater Zuidpool.

Koen van Kaam en muzikant Jorgen Cassier zetten een prachtige monoloog neer van een papierpletter die de mooiste boeken bewaart in zijn kelder. Daar vertelt hij verhalen, filosofeert hij en deelt hij zijn observaties. Een voorstelling naar een prachtig boek van de Praagse schrijver Bohumil Hrabal. Het werd zo'n avond met uitgesteld applaus.

Heel graag zou ik de voorstelling nog een keer live zien. En hem aan anderen willen laten zien. Voor nu doe ik dat door de registratie van Theater Zuidpool met jullie te delen. Ik heb hem helemaal bekeken en weer raakte de voorstelling me. Niet alleen door de schoonheid van de zinnen, het schitterende acteerwerk, de muziek en het licht dat van de lantaarns komt. Maar ook omdat ik zelf binnen zit en de mooie dingen om mij heen probeer te koesteren. Ik denk terug aan die ene avond, in dat zaaltje waar we onze adem even inhielden en het applaus in het donker lieten wachten. Omdat we het moment nog wat langer wilden laten duren.' 

De registratie van Al te luide eenzaamheid bekijk je hier.


23 april

"Op 4 mei herdenken we. Dit jaar niet schouder aan schouder maar alleen, thuis. Jaarlijks laten we op deze dag ook in de Verkadefabriek een speciale voorstelling zien in het kader van Theater na de Dam. Een voorstelling die speciaal voor ons, voor dit moment, geschreven en gespeeld wordt. Dit jaar zou Lot van Lunteren Terug weg maken en spelen. Helaas hebben we ook dat moeten verplaatsen."

Maar ook Theater na de Dam denkt na over wat wel kan. En ze hebben iets heel moois gevonden. "Om op 4 mei toch iets met ons te delen, is er een podcast gemaakt door de Nieuwkomers van Orkater, Konvooi. Je kent ze misschien, ze lieten dit jaar hun Ilias zien in onze Kleine Zaal. De podcast, Wannsee, start maandag 4 mei na de twee minuten stilte, om 20.02 uur. Luister mee naar het hoorspel en ben getuige van een vergadering van de Nazi's. In Villa Marlier aan de Wannsee, wordt de definitieve oplossing gezocht voor het Jodenvraagstuk.Je hoort hoe de verschillende argumenten worden gevormd die leiden tot de genocide zoals we die helaas zo goed kennen. Een hoorspel over de waan van de beschaving en de kracht van taal. Ik heb het natuurlijk zelf nog niet gehoord, maar het klinkt spannend. En met deze jongens als makers heb ik vertrouwen in een goede paar uur. Mis het niet." - Wouter  

Luister mee. Via Spotify, Soundcloud of je podcastapp.

 

 


16 april

In de Verkadefabriek laten we ook veel dans zien. Van ons huisgezelschap Panama Pictures, tot gevestigde namen als Conny Janssen Danst. Jaarlijks komt Conny haar choreografie laten zien met haar fantastische dansers. In de grote zaal met de grote voorstellingen en sinds een paar jaar ook in de kleine zaal, met Danslokaal.

Wouter: "We zijn ooit begonnen met één avond. Massaal kwamen jullie kijken! Langzaam zijn we steeds meer gaan programmeren. Steeds meer mensen genieten nu van de prachtige choreografieën van dit Rotterdamse gezelschap. Zo was Danslokaal dit seizoen een heel weekend lang te zien tijdens 24 uur Verkadefabriek: een feestje dat we het liefst vierden met de gezelschappen die ons na aan het hart liggen. En begin februari, net voor carnaval en Corona, waren we druk met drie bijna uitverkochte zalen voor Broos. Een tour die ze helaas niet helemaal hebben kunnen afmaken, de voorstellingen in hun thuisstad Rotterdam gingen niet meer door. Ook zouden ze deze zomer een groot locatieproject maken in de Van Nelle fabriek, maar dat is nu verplaatst naar de zomer van 2022."

Gelukkig zit ook Conny Janssen niet stil. "Samen met haar team zet ook zij registraties van voorstellingen online. Zo is er de voorstelling die je bij ons hebt kunnen zien in 2018, Inside Out en de locatievoorstelling van 2014 en 2017, tijdens hun 25 jarig bestaan, Mirror Mirror in de RDM Onderzeebootloods. Deze locatievoorstelling zag ik in 2017 in een overweldigend grote hal met een spiegel van water (en een spiegel boven de dansers). Deze registratie geeft een goed beeld van hoe het was, maar gebruik je fantasie om er de geur van water en roest aan toe te voegen! In deze registratie zie je de dansers door het water schrijden, alsof het niets is. Maar iedereen die wel eens door water loopt langs het stand of in de regen, weet dat het zwaar is. Zeker een uur lang. Het zijn topatleten, die dansers. En het is heerlijk om naar ze te kijken. Ik tip je dan ook graag deze troostrijke voorstellingen."


9 april 2020

“Er zijn een aantal theatergroepen die jaarlijks in de Verkadefabriek spelen. Omdat wij ze jullie graag laten zien zodat je ze kunt blijven volgen, omdat ze je wereld verbreden met hun voorstelling en omdat ze zelf graag naar de Verkadefabriek komen.

Een van die gezelschappen is Jakop Ahlbom Company. Jakop stond de afgelopen jaren in de grote zaal met Innenschau, Horror en CW Boost. In mei zouden we Sygyzy presenteren, de allernieuwste voorstelling van het gezelschap. Ook voor volgend seizoen hadden we alweer plannen. We hebben een relatie, een hechte: Jakop Ahlbom Company vroeg ons zelfs verkering. Om te benadrukken dat we elkaar waarderen, elkaar opzoeken en elkaar extra kunnen helpen in ons beider doel: jou fantastische voorstellingen laten zien. Die verkering werd bezegeld met een valentijnskaart op 14 februari. Daarna hadden we onze eerste date gepland, om de deze relatie meer vorm te geven en plannen te maken. Maar deze eerste date viel in het water, zoals wel meer deze periode.

Maar niemand zit stil, ook Jakop niet. In 2013 maakte Jakop Het Leven een Gebruiksaanwijzing, een locatievoorstelling die drie weken in Amsterdam heeft gespeeld en nog nooit in onze zaal te zien is geweest. De registratie van deze voorstelling wil ik graag met jullie delen.”

Voer je email-adres in en ontvang de link naar de voorstelling in je inbox. Handig! Volgende week ontvang je automatisch een nieuwe link naar een tweede voorstelling. Geen zorgen, daarna krijg je geen mailtjes meer van Jakop.

Waarom tipt Wouter je juist nu deze voorstelling?
“Ik kijk ernaar, wetende dat we nu allemaal thuis zitten en thuis werken. Waar we allemaal onze routines zo goed mogelijk proberen vast te houden. Dat maakt deze voorstelling anders dan toen deze in 2013 in première ging, maar zeker zo interessant.”

Zoals we van Jakop Ahlbom Company gewend zijn is de voorstelling sterk beeldend. “Ook in deze voorstelling wordt amper gesproken. Hij is dan ook erg geschikt voor anderstaligen. Over de voorstelling zelf zeg ik verder liever niets. Ga er blanco in en laat me weten wat je er van vond na afloop. Trouwens: weersta de neiging om door te spoelen. De voorstelling is gemaakt om in één zit te bekijken. Dus ga er voor zitten, zoals je ook in het theater zou doen. Ik kan niet wachten tot die tijd weer is aangebroken.”

Klik hier voor Het leven een Gebruiksaanwijzing


1 april 2020

“Mijn liefde voor theater was al vroeg geboren. Op m’n vierde zag ik een prachtige dansvoorstelling in de schouwburg en ik wist het, daar wil ik bij horen."

Die passie voor theaters heeft natuurlijk meer nodig dan één mooie ervaring in het pluche. "De passie groeide onder andere met de voorstellingen van Orkater. Van Konijn van Olland tot de meest recente voorstellingen, ik ben fan en zie bijna alles wat Orkater maakt. Omdat we nog even moeten wachten tot de theaters weer openen, tip ik graag wat registraties. En nee, het is geen echt theater en ook de beeldkwaliteit is soms erbarmelijk. Maar zie het als een oefening in verbeelding; even de fantasiespieren trainen.''

Wouter zijn tip van deze week: Orkater & Chill. Bedacht om deze tijd zonder Orkater in het theater door te komen. Een kleine selectie voor thuis op de bank:

''Allereerst zijn er de voorstellingen die we ook in de Verkadefabriek hebben laten zien. Zo stond Rumspringa in 2017 in de kleine zaal. Een verhaal over twee meiden die uit een geheim (religieus) genootschap zijn ontsnapt. En ook 237 Redenen voor Seks is online te bekijken. Een heerlijke voorstellingen met twee topacteurs van Orkater; Geert Lageveen en Leopold Witte. Deze voorstelling hebben we meerdere jaren in de grote zaal laten zien, maar mocht je hem gemist hebben (of gewoon nog een keer willen zien) dan is dit het moment.

Ook écht een prachtige en belangrijke voorstelling was Woiski vs Woiski. Heerlijk muzikaal en een leuke ‘voorbereiding’ op De Gliphoeve, één van de nieuwe Orkatervoorstellingen die komend seizoen in de Verkadefabriek te zien is.

Als laatst een pareltje. Welkom in het bos, uit 2002. Ik zag deze voorstelling ooit met mijn broertje waarna we alle hoogtepunten nog eens naspeelden in de foyer. We hebben het er nog steeds over! Ik kan me goed voorstellen dat je in deze tijd al veel te veel achter je PC zit en geen zin meer hebt in een hele voorstelling. Gelukkig kun je van Welkom in het bos ook wat losse fragmenten bekijken. Gewoon, om een indruk te krijgen. Begin op 21 minuten en 20 seconden in de registratie voor twee vrouwen in nood en op 57 minuten voor een mooie scène met ‘de geërgerde jager’; mij kun je opvegen. Ik ga de registratie natuurlijk ook delen met mijn broertje, dan hebben we ondanks dat we elkaar niet kunnen zien, toch even samen de herinnering aan die fantastische voorstelling.”  

Bekijk hier alles van Orkater & Chill.


27 maart 2020

“Nu de theaters gesloten zijn, de voorstellingen allemaal niet meer spelen, de acteurs en technici thuis zitten en de theaters druk zijn om alles om te boeken denk ik ook aan het publiek. Het publiek dat een kaartje kocht voor een voorstelling, een avondje uit in het vooruitzicht had. Magisch is het, samen kijken naar wat er live wordt gecreëerd. Een moment waarbij je even in een andere wereld kunt kijken. En zodra een voorstelling is gespeeld, blijft hij slechts achter in de herinnering van de bezoeker. Tot hij de volgende avond opnieuw wordt gecreëerd. Als ik voor mijzelf spreek, mis ik vooral dat gevoel: het gevoel van samen een nieuw verhaal beleven."

Toch is er een manier om ook nu iets van theater te zien. Een registratie. "Ook al ben je niet in de zaal, beleef je het niet samen, is het niet live en mist het de spanning tussen de gelijktijdige aanwezigheid van publiek en acteurs. We zijn blij dat we nog iets hebben dat in de buurt komt van waar we zo van houden. Graag tip ik je Mugmetdegoudentand, een van onze vaste bespelers. Het gezelschap komt al 15 jaar in de Verkadefabriek en speelde daarvoor al in theater BIS. Tijdens ons 15-jarig jubileumfeest in september, stond de succesvoorstelling Smoeder geprogrammeerd en in 2018 lieten we Buik twee keer zien in onze Grote Zaal. Voor iedereen die het gemist heeft of deze prachtige, grappige en hartverwarmende voorstellingen graag terug wil zien, dat kan nu online. En komend seizoen komt Mugmetdegoudentand natuurlijk terug. Live. Ik kijk alvast uit naar nieuwe voorstellingen en tot die tijd doen we het met deze mooie registraties van de magie in de zaal.” 

Klik hier voor Smoeder en hier voor Buik.


Kun je niet vinden
wat je zoekt?

Laat het ons weten!