2015 goed jaar voor Verkadefabriek
Bijna 190.000 bezoekers

2015 goed jaar voor Verkadefabriek

Bijna 190.000 bezoekers

De Verkadefabriek heeft opnieuw een goed jaar achter de rug. In 2015 kwamen bijna 190.000 bezoekers naar de culturele activiteiten, waarvan ruim 154.0000 naar het eigen reguliere podiumkunsten- en filmaanbod - nagenoeg evenveel als in de afgelopen jaren.

Het aantal bezoekers aan de podiumkunsten theater, dans, cabaret en muziek liet (weer) een bescheiden groei zien: 30.000 (tegen 28.000 in 2014 en 27.000 in 2013). Het was te danken aan een stijging van toneelbezoek (ca. 10%) en een forse toename bij de muziekconcerten (ca. 65%); met name de in seizoen 2014/2015 gestarte Jazz Factory blijkt een groot succes.

Het aantal filmbezoekers bleef vrijwel gelijk aan de jaren ervoor: 120.000. Niettemin opmerkelijk, omdat een grote filmhit in 2015 ontbrak; filmbezoekers kozen afgelopen jaar diverser, ook voor de minder toegankelijke en experimentele arthousefilms – een mooie ontwikkeling.

Ook de festivals en projecten die de Verkadefabriek in 2015 zelf organiseerde, bleken succesvol. Het eerste City Food & Film Festival bijvoorbeeld (met drie dagen food talks, films en proeverijen in de hele Verkadefabriek) trok ruim 1.000 bezoekers. En de eerste Sportdag (een volle middag verhalen over en met sport in documentaires, literatuur, journalistiek en muziek) was zo’n succes dat tot een uitgebreid vervolg in 2016 is besloten: de VF Sportdagen, van 7 t/m 10 april.

De cijfers (en in 2015 uitgevoerde analyses en onderzoeken) bevestigen de aantrekkingskracht en het belang van de Verkadefabriek: een unieke culturele ontmoetingsplek voor een groot en divers publiek. Dat erkende ook het Fonds Podiumkunsten; het kende de Verkadefabriek voor 2016 en 2017 een subsidie toe van € 50.000 per jaar en beoordeelde de artistieke positie van de Verkadefabriek als ‘zeer goed’, door onder meer de manier waarop het de rol van theater in de stedelijke omgeving versterkt en de betrokkenheid van publiek met theatermakers intensiveert. ‘Een toonaangevend theater onder de grote rivieren’, oordeelde het fonds.

Door de gemeentelijke bezuinigingen zal het de Verkadefabriek de komende jaren veel inspanning en inventiviteit kosten om die positie te behouden, en om de huidige programmering en diversiteit te handhaven. Dat is een uitdaging, maar van groot belang voor de vitaliteit en de aantrekkingskracht van ’s-Hertogenbosch. Die worden immers voor een aanzienlijk deel bepaald door het culturele aanbod van de stad. En dus dat van de Verkadefabriek.

X