The Best of IDFA on Tour - The Best of IDFA on Tour 2018

  • The Best of IDFA on Tour 2018
  • The Best of IDFA on Tour 2018
  • The Best of IDFA on Tour 2018

Het International Documentary Festival Amsterdam is inmiddels uitgegroeid tot het grootste en best bezochte Documentaire Festival ter wereld. IDFA reist door het land en bezoekt ook de Verkadefabriek met The Best of IDFA on Tour 2018. Geniet hier van de beste documentaires van 2017.

Van de ruim 300 documentaires die dit jaar op IDFA vertoond worden, zullen er negen bekroond worden met een van de toonaangevende IDFA Awards. Voor het programma The Best of IDFA 2017 on Tour wordt een selectie uit deze winnaars gebundeld, die vanaf januari 2018 door het land gaat reizen. IDFA on Tour doet ook dit jaar de Verkadefabriek aan op 11 maart. Laat je verrassen en wees getuige van de beste documentaires van 2017.


Programma  :12+: :geweld: :discriminatie:
- The Other Side of Everything
- Amal
- Piripkura
- As We're Told

Praktisch
- Kaarten voor het programma kosten € 25 / Supporters betalen € 22,50
- Geniet voor € 17,50 extra van een heerlijk buffet (alleen 20 januari)
- Kaarten voor afzonderlijke documentaires zijn niet los te koop
- VIP kaart BankGiro Loterij €20 (kaart is geldig voor 2 personen) (uitsluitend aan de kassa vekrijgbaar)
- Jaarkaarten zijn voor dit programma niet geldig
- Op 20 januari en 11 maart draaien dezelfde films
 



PROGRAMMA IDFA VERKADEFABRIEK



The Other Side of Everything

Winnaar IDFA Award for Best Feature-Length Documentary 2017


Een opgesplitst appartement in Belgrado vertelt een familieverhaal en symboliseert een land in politieke onrust. 

Een in tweeën gedeeld appartement in Belgrado vertelt het verhaal van een familie en staat symbool voor een land in politieke onrust. De woning werd opgesplitst op last van het communistisch regime toen Srbijanka Turajlic, die hier werd geboren, twee jaar oud was. De deur naar de afgescheiden kamers ging op slot en zat dertig jaar later bij de geboorte van regisseur Mila Turajlic, Srbijanka's dochter, nog steeds dicht. Ook in de dertig jaar erna, dwars door een burgeroorlog, het opbreken van Joegoslavië, bombardementen en een revolutie heen, bleef de deur ongeopend. Srbijanka, een prominent politiek activist die een grote rol speelde in de revolutie, bewoont nog steeds de helft van het oorspronkelijke appartement. In een film die deze ruimte nauwelijks verlaat, schildert Mila een ontroerend portret van haar moeder – een krachtige, indrukwekkende vrouw voor wie haar acties vanzelfsprekend zijn, zelfs al bracht ze daarmee haar leven in gevaar. Staat de nieuwe generatie daar wel hetzelfde in?

Regie: Mila Turajlic | Land: Servië, Frankrijk, Qatar | Taal: Servisch | Jaar: 2017 | Tijdsduur: 104 min

Meer info over deze docu vindt je op IDFA

                                            

 



Amal

Openingsfilm IDFA 2017


Amal is veertien jaar oud als ze tijdens de Arabische Lente naar het Tahrirplein in Caïro trekt om te demonstreren. Met jeugdige overmoed gaat ze recht op het gevaar af. 

Amal is veertien jaar als ze tijdens de Egyptische revolutie op het Tahrirplein belandt, nadat haar vriendje is omgekomen bij de Port Said-stadionramp. Tijdens de protesten wordt ze door de politie geslagen en aan haar haren over het plein gesleept. Deze coming of age-film volgt haar in de jaren na de revolutie. Terwijl de film snijdt tussen actuele gebeurtenissen en het snel veranderende leven (en uiterlijk) van Amal, zien we hoe zij haar eigen identiteit zoekt in een land in transitie. Amal is fel en onverschrokken. Ze heeft zich als een pitbull in het protest vastgebeten en leest haar moeder, een rechter, voortdurend de les. Als meisje tussen de mannen moet ze ook vechten voor het respect van anderen en het recht om mee te doen, op straat en in het verdere leven. Want zelfs voor een jonge vrouw als Amal – haar naam betekent 'hoop' – zijn er in Egypte weinig keuzes waar het de vormgeving van haar eigen toekomst betreft.

Regie: Mohamed Siam | Land: Egypte, Libanon, Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Denemarken, Qatar | Taal: Arabisch | Jaar: 2017 | Tijdsduur: 83 min

Meer info over deze docu vindt je op IDFA

                                            
 



Piripkura

Human Right Award IDFA 2017

Om de paar jaar trekt Jair Candor de jungle van de Amazone in, op zoek naar de laatste overlevenden van de Piripkura. Zijn zoektocht is urgent en tragisch: alleen door te bewijzen dat de indianen nog leven, kan hun leefgebied beschermd worden.

Twee van de enige drie bekende leden van de Piripkura leven nog op nomadische wijze in de Amazone, in de Braziliaanse deelstaat Mato Grosso. Hun belangrijkste bezit is een fakkel die in 1998 is aangestoken en sindsdien niet meer is uitgegaan. Het gebied wordt omringd door boerderijen en houtzagerijen. De uitbreiding daarvan is bijna onontkoombaar en wordt met geweld bevochten. Om de beschermde status van dit stuk regenwoud in stand te kunnen houden, moet bewezen worden dat de twee indianen nog leven. Daarom trekt Jair Candor om de paar jaar de jungle in, op zoek naar de twee mannen, Pakyî en Tamandua. Soms wordt hij bijgestaan door hun enige nog levende familielid Rita. De filmploeg levert met de film het bewijs van hun bestaan. Piripkura toont de tragiek van de inheemse volken van de Amazone en het stelselmatige geweld tegen hen. De dreiging is voortdurend op de achtergrond aanwezig. Ondanks de bewonderenswaardige veerkracht en onverzettelijkheid van de laatste Piripkura hangt de onvermijdelijke vraag in de lucht: hoelang nog?

Regie: Renata Terra, Bruno Jorge, Mariana Oliva | Land: Brazilië | Taal: Portugees | Jaar: 2017 | Tijdsduur: 81 min

Meer info over deze docu vindt je op IDFA

                                            
 



As We're Told

IDFA Special Jury Award for Short Documentary 2017

Portret van de meest impopulaire instantie in Zweden: het arbeidsbureau. Om de anonimiteit van de geïnterviewden te waarborgen, worden alle werknemers – van receptionisten tot psychologen en directeuren – nagespeeld door poppen, met talloze opzienbarende onthullingen tot gevolg. 

"Het is heel simpel: we doen wat ons wordt verteld." Dat is het onthutsende antwoord van een medewerker van een Zweeds arbeidsbureau als hem gevraagd wordt naar de werkwijze van de meest impopulaire instantie van het land. En daar houdt het niet op: een voor een openbaren werkcoaches, receptionisten en psychologen in deze creatieve documentaire het falende systeem van het arbeidsbureau. Ze klagen over gebrekkige software en ongrijpbare foutmeldingen, de veel te hoge werkdruk en ontgoochelende resultaatscores: een werkcoach helpt gemiddeld slechts tien mensen per jaar aan een baan. En uiteindelijk vindt slechts een op de tien cliënten via het arbeidsbureau nieuw werk. Om de anonimiteit van de geïnterviewden te waarborgen, wordt iedereen nagespeeld door poppen van bordkarton, die met dank aan (zichtbare) poppenspelers, sprekende ogen en herkenbare mimiek al snel veranderen in mensen van vlees en bloed. Het resultaat is een fascinerende, komische en kunstzinnige studie naar menselijke strategieën voor de omgang met een irrationale bureaucratie.

Regie: Erik Holmström | Land: Zweden | Taal: Zweeds | Jaar: 2017 | Tijdsduur: 28 min

Meer info over deze docu vindt je op IDFA

                                            

Speeltijden