/ GROTE KERK

November Music - Ad Parnassum / Collegium Vocale Eindhoven

  • Ad Parnassum / Collegium Vocale Eindhoven

Een dubbelconcert op twee prachtige locaties. Om 16.15 uur brengt Collegium Vocale Eindhoven in de Grote Kerk een nieuwe compositie van Gerard Beljon. Daarna verplaatsen we ons naar het Jheronimus Bosch Art Center voor de uitvoering van werk van festivalcomponist Calliope Tsoupaki door Kamerkoor Ad Parnassum.

Collegium Vocale Eindhoven o.l.v. Ruud Huijbregts - Gerard Beljon (Grote Kerk)
Nieuwe spirituele muziek waarin heden en verleden samenvloeien. De Nederlandse componist Gerard Beljon verweeft graag klanken uit het oosten en westen met de sacrale intensiteit van oude muziek. 'Mijn stukken moeten ergens over gaan. Ik voel me thuis in de oude muziek en het gregoriaans. Die verstilling en mystiek heeft deze tijd nodig. Daarom verberg ik me ook niet voor het heden', vertelde hij Brabants Dagblad vorig jaar. Beljon schrijft gevoelsmuziek waarbij hij zoekt naar verrassende vertrekpunten.

Tijdens November Music wordt zijn spirituele koorcyclus Planctus Cygni (deel 1 t/m 3) in zijn geheel gepresenteerd. Eerder voltooide Beljon al een deel voor het Nederlands Gregoriaans Festival. Planctus Cygni staat voor 'Klaagzang van de zwaan'. Het eeuwenoude lied is een ideale springplank voor Beljons compositie. 'Toen ik Planctus Cygni las, zag ik meteen een link met de vluchtelingencrisis in Europa. En daarmee gaat Planctus Cygni over de communicatie tussen west en oost.' Een zinderende compositie waar oost en west op melodieuze wijze samenkomen. Naast koor zijn er hoofdrollen weggelegd voor de sopranen Rianne Wilbers en Sabra El Bahri Khatri, harpiste Beate Loonstra en duduk-speelster Raphaela Danksagmüller. Een ware specialiste op het Armeense rietblaasinstrument.

Gerard Beljon studeerde luit en gitaar en later compositie bij Carlos Michàns en Daan Manneke. Een eigentijds componist die zijn luisteraar graag meevoert in zijn verhaal en niet terugschrikt voor een toegankelijk betoog. Het in 1980 opgerichte Collegium Vocale Eindhoven behoort tot de top onder de amateurkamerkoren van Brabant. Het collegium is gespecialiseerd in koorwerken uit de barok, maar brengt ook eigentijdse premières. Mede-oprichter en dirigent is Ruud Huijbregts, waarbij de Eindhovense Stadskerk St. Cathrien als thuispodium fungeert. Sopraan Rianne Wilbers is dit jaar opgenomen in de Music Hub Brabant, een pool waarin November Music en diverse andere podia en festivals in Noord-Brabant talenten ondersteunen.

Kamerkoor Ad Parnassum o.l.v. Anthony Zielhorst - Calliope Tsoupaki (Jheronimus Bosch Art Center)
Binnen de Nederlandse koorwereld valt de lef van kamerkoor Ad Parnassum op. Al ruim twintig jaar brengt het koor uit Tilburg Nederlandse en Vlaamse muziek uit twintigste- en eenentwintigste eeuw voor het voetlicht. Onder bezielende leiding van dirigent Anthony Zielhorst worden jonge en wat meer gearriveerde toondichters aangespoord om werk voor koor te schrijven. In mei schreef de Tilburgse stadscomponist en voormalig November Music festivalcomponist Anthony Fiumara nog een nieuw lamento voor Ad Parnassum.

Tijdens de slotdag van November Music 2019 brengt het kamerkoor een prachtig koorwerk van festivalcomponist Calliope Tsoupaki. Zij componeerde Parakliton in 1990. In het werk combineert ze twee korte psalmteksten in het Grieks: een roep om ontferming, en een bede om troost. Tsoupaki doet dit in een stijl, die op het eerste gezicht associaties oproept met de fijnmazige micropolyfonie van György Ligeti: langzaam verglijdende muziek in een subtiel vertakt stemmenweefsel. Muziek als een wolk van stemmen.

Deze classic van Tsoupaki wordt omlijst met werk van twee jongere Nederlandse componisten die zich door dichtkunst uit het verleden lieten inspireren. Van de Brabantse componist Maurice van Loon gaat zijn Requiescat uit 2015. Van Loon houdt van een directe heldere klanktaal met veel gevoel voor drama. Zijn aangrijpende Requiescat is gebaseerd op een kort gedicht van de Ierse schrijver Oscar Wilde. Daarnaast klinkt een kort koorwerk van de jonge, veelbelovende componiste Mathilde Wantenaar. Van haar ging dit jaar Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken voor het Groot Omroepkoor in première, een opdrachtwerk van de NTR ZaterdagMatinee. Wantenaar liet zich inspireren door het gelijknamige gedicht van Herman Gorter uit 1890. Volgens de NRC had Wantenaar ‘een nagenoeg volmaakt werk’ afgeleverd.


Programma

16.15 - 16.45 uur (Grote Kerk)
Gerard Beljon - Planctus Cygni*

* Compositieopdracht November Music

Uitgevoerd door Collegium Vocale Eindhoven, Rianne Wilbers (sopraan), Sabra El Bahri Khatri (sopraan), Raphaela Danksagmüller (duduk) en Beate Loonstra (harp) o.l.v. Ruud Huijbregts

***

17.30 - 18.00 uur (Jheronimus Bosch Art Center)
Calliope Tsoupaki - Parakliton
Maurice van Loon - Requiescat
Mathilde Wantenaar - Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken

Uitgevoerd door Kamerkoor Ad Parnassum o.l.v. Anthony Zielhorst 

NM19KOOR€9,00
NM Normaal€18,00
NM Supporter€16,00
Speeltijden & Tickets
zo 10 nov

Kun je niet vinden
wat je zoekt?

Laat het ons weten!