November Music - Installatie Expeditie

  • Installatie Expeditie

November Music biedt ieder jaar volop ruimte aan actuele geluidsinstallaties en klankkunst van de buitencategorie. Voor het eerst vindt de Installatie Expeditie plaats in de sfeerrijke omgeving van het Werkwarenhuis op het Tramkade-terrein. Curator van de verkenningstocht is de Italiaans/Nederlandse componist/geluidskunstenaar Matteo Marangoni. Hij gaat dit jaar een samenwerking aan met curator Joost Fonteyne van het Belgische kunstinitiatief Wilde Westen uit Kortrijk.

Vier geluidskunstenaars uit België en vier uit Nederland tonen gloednieuw werk in de historische, industriële vertrekken van het Werkwarenhuis. De levendige scene van geluidskunstenaars uit de Lage Landen wordt zo voor het eerst breeduit op de kaart gezet. Aan de expositie De Klank van de Buren wordt deelgenomen door Paul Devens (NL), Ana Guedes (PT/NL), Flora Koene (NL), Jesus Canuto Iglesias (ES/NL), Arzu Saglam (CH/BE), Jeroen Vandesande (BE), Floris Vanhoof (BE) and Kris Verdonk (BE). Ook dit jaar treedt Bart van Dongen weer op als expeditieleider.

Paul Devens presenteert Sweet Spot, een speciaal vervaardigde ruimte waain bezoekers zich kunnen onderdompelen in een soundscape. Devens heeft de verborgen en langzaam verdwijnende klankwereld van de mijnindustrie weten te vangen in zijn soundscapes.

Ana Guedes brengt een intieme, melancholische ode aan de wereld van oude vinylplaten in haar installatie Untitled Records. Platenspelers nemen ons mee naar vervlogen populaire klanken uit Angola, Portugal en Canada.

De uit Brabant afkomstige Flora Koene is gefascineerd door visuele muziek: muziek zonder klank maar met louter beelden. Voor haar project Visual Music laat ze zich inspireren door gebarentaal, ritme en poëzie.

Voor zijn Nada Nuevo nodigt kunstenaar Jesus Canuto Iglesias het publiek uit om plaats te nemen op een metalen bankje, waarna vibrerende motoren in gang worden gezet. Iglesias noemt het werk van Dick Raaijmakers als inspiratiebron.

Klankkunstenaar Arzu Saglam nam de roman Das Observatorium van Bettina Wohlfender als leidraad voor haar theatrale klankwerk SounDing/4-phases of de-knowing. In het raadselachtige boek schetst Wohlfender de verstrengelde levens van twee vrouwen die een vulkaan observeren.

In zijn luidsprekerwerken en installaties onderzoekt de Vlaamse geluidskunstenaar Jeroen Vandesande het fenomeen van de feedback. In zijn langlopende reeks Circuit – Feedback Studies brengt hij oude en nieuwe manieren van feedback samen.

Floris Vanhoof experimenteert op virtuoze wijze met film, fotografie en oude elektronische muziek. Zijn Bug Sounds / Vinyl Canyon is gegroeid uit een experiment met versneden stukjes transparante vinylplaat in een diaprojector en een slagtand van een kever, die als naald van een platenspeler wordt gebruikt.

Tot slot verkent Kris Verdonck in zijn werk Brass de emotionele reikwijdte van muziek en de magie van theater zonder performers. Zijn Brass is een soort spookorkest waarin drie automatische, olijk bewegende sousafoons een hoofdrol vervullen, en onderwijl muziek van Erik Satie vertolken.

Met dank aan Grensverleggers.

Speeltijden

Kun je niet vinden
wat je zoekt?

Laat het ons weten!