Toneelgroep Amsterdam 2/Toneelschuurproducties - Emilia Galotti

Grimmig machtsspel om het mooiste meisje van het land

Wie is Emilia? Het mooiste en meest begeerlijke meisje van het land? Een eerzame jongedame op de drempel van volwassenheid? Een machteloos object in een spel van verleiding? Of een krachtige vrouw die haar lot in eigen hand heeft?


We hebben het over Emilia Galotti. De hoofdpersoon uit de gelijknamige toneelklassieker uit 1772 van Gotthold Ephraim Lessing. Emilia Galotti is een politiek commentaar waarin Lessing op scherpe wijze de tirannie van de heersende klasse en de rechteloosheid van burgers aan de kaak stelt. Maar het is ook het drama van de vrijheid. Emilia moet machteloos ondergaan wat haar door anderen wordt aangedaan. Zij heeft geen verweer tegen de prins, die haar voor zich opeist. Maar ook kan zij niet op tegen haar vader die koste wat kost de eer van zijn familie heeft hoog te houden.

Verhaal
De prins van Guastalla is niet gewend om ‘nee’ te horen. Als hij zijn oog laat vallen op het mooiste meisje van het land, het burgermeisje Emilia Galotti, verwacht hij haar snel voor zich te winnen. Haar aanstaande huwelijk met graaf Appiani lijkt slechts een kleine hobbel op weg naar zijn doel. Via een list en een heimelijke ontvoering wil hij met haar verenigd worden en het huwelijk ternauwernood afwenden. Wanneer de prins onverwacht op verzet stuit van de familie Galotti, ontspint zich een grimmig machtsspel. Man en vrouw, adel en burgerij komen tegenover elkaar te staan. De inzet van het spel, Emilia, lijkt slechts een speelbal. Maar zij laat zich van een onverzettelijke kant zien wanneer ze haar lot in eigen hand neemt.

Emilia Galotti is een klassenstrijd ‘avant la lettre’, een strijd tussen de seksen en een ‘coming of age-drama’ tegelijkertijd. Maar meer nog dan over klasse, feminisme of deugdzaamheid gaat het over de fundamentele vrijheid van zelfbeschikking. In een kleurrijke, licht absurde, maar harde wereld gaat regisseur Maren Bjørseth op zoek naar de vrouw achter het mooie gezicht, de kracht en de eigenwijsheid.

Toneelklassieker
Emilia Galotti is een toneelklassieker. Lessing deed  in 1772 met dit stuk veel stof opwaaien. In de regie van Maren E. Bjørseth zien we een kleurrijke, licht absurde maar harde wereld. Bjørseth gaat op zoek naar de kracht en de eigenzinnigheid achter het mooie gezicht van Emilia. En stelt de vraag: wie zijn de Emilia’s van onze tijd?

Recensies

”De cast speelt het zwarte komediespel voortreffelijk'' ★★★★ Volkskrant

''Een voorstelling die wemelt van de briljante regievondsten'' Haarlems Dagblad

”Groep jonge acteurs laten de vonken eraf vliegen'' ★★★ NRC

”Een voorstelling van grote schoonheid'' ★★★★ RiRo

Regisseur
Maren Bjørseth (1984) is afgestudeerd aan de Regie Opleiding Amsterdam in 2012 en werkt afwisselend in Nederland en haar geboorteland Noorwegen. De komende vier jaar is Maren een van de vaste makers bij Toneelschuur Producties. In deze periode zal zij vier producties maken waaronder twee in samenwerking met Toneelgroep Amsterdam, naast haar werk in Oslo.

Met inleiding op zaterdag 11 februari, 19.30 uur
Voorafgaand aan de voorstelling op zaterdag 11 februari is er een inleiding met Toneelgroep Amsterdam acteur Alwin Pulinckx. Deze activiteit vindt plaats in de Serre en begint om 19.30 uur.


Credits
Tekst: Gotthold Ephraim Lessing
Regie: Maren E. Bjørseth
Dramaturgie: Thomas Lamers
Met: Diewertje Dir, Jip van den Dool, Keja Klaasje Kwestro, Hannah van Lunteren, Vanja Rukavina, Harm Duco Schut, Sieger Sloot vertaling Tom Kleijn  Scenografie: Katrin Bombe, lichtontwerp: Bernie van Velzen, geluidsontwerp: Wessel Schrik, kostuums: Vita Mees, Sofie Rosseel

Fotograaf: Sanne Peper

Speeltijden